02.05.2012

Kultowy serial na deskach Teatru Wybrzeże

Czy pamiętacie kultowy serial, który w zabawny sposób łączył świat baśniowych fantazji z realiami socjalistycznej Czechosłowacji? W gdańskim Teatrze Wybrzeże trwają próby do ARABELI - pierwszej na świecie inscenizacji kultowego serialu. Nad spektaklem pracują reżyser Paweł Aigner oraz dramatopisarka Malina Prześluga. Prapremiera planowana jest na 1-go czerwca w Dzień Dziecka.


http://www.youtube.com/watch?v=w3LgZHUW6y0

Przeniesienia na scenę jednej z najpopularniejszych produkcji telewizyjnych dla dzieci z przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, która zdobyła rzesze widzów na całym świecie, podjął się zespół Teatru Wybrzeże. Na gdańskiej scenie przy Targu Węglowym trwają właśnie próby do inscenizacji ARABELI.


?ARABELA to przenikające się światy: ludzki i baśniowy, które targane są niezwykle silnymi emocjami i namiętnościami. Sprawiają one, że opowieść atrakcyjna dla dzieci, może być również interesująca dla dorosłych. Bowiem ARABELA to historia pożądania, władzy, zazdrości, zemsty ale również miłości, która w każdym ze światów jest taka sama.? ? opowiada reżyser, Paweł Aigner.


Telewizyjny scenariusz opowieści o Władcy, który stara się przywrócić ład w baśniowej krainie, przekształciła w utwór sceniczny Malina Prześluga. Scenograficzne tło tej pełnej zaskakujących zwrotów historii księżniczki Arabeli, jej przyjaciół i wrogów, stworzyła Magdalena Gajewska.



HISTORIA ARABELI


Pewnego dnia Pan Majer, aktor, opowiadający w telewizji bajki dla dzieci, spotyka na swej drodze czarodzieja drugiej kategorii ? Rumburaka. Wraz z nim przenosi się do Świata Baśni, gdzie za sprawą nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, zabija Gadającego Wilka?. Karę za to ponosi Rumburak, który pałając chęcią zemsty, w szokujący sposób zmienia treść bajek, co więcej, podszywa się pod opowiadającego je Pana Majera. Zaniepokojony władca Baśni ? Król Hiacynt wysyła swoje dwie córki Arabelę i Ksenię w towarzystwie maga Vigo do krainy ludzi. Mają oni nakłonić Majera do przywrócenia ładu w bajkach. Arabela i syn Majera, Petr, zakochują się w sobie. Rumburak, który sam miał chętkę na Arabelę i pół królestwa baśni, podstępnie, z pomocą czarodziejskiego pierścienia, porywa księżniczkę i więzi ją w swoim zamku. Jednak Arabeli udaje się uciec do ukochanego Petra. Ich szczęście nie trwa długo. Petr przypadkowo okrywa się czarodziejskim płaszczem i znika. W tym czasie w Świecie Baśni dzieją się rzeczy straszne i niepojęte? a to dopiero początek wydarzeń, które na zawsze miały odmienić Świat Baśni. Wszystko jednak, jak to w bajkach, kończy się dobrze. ARABELA jest pierwszą w Polsce i na świecie adaptacją teatralną kultowego czechosłowackiego serialu, oglądanego z równym zainteresowaniem przez dzieci jak i dorosłych.



ARABELA ? TEATR WYBRZEŻE W GDAŃSKU



  • Premiera: 1 czerwca 2012 r. Duża Scena, Targ Węglowy

  • Na motywach scenariusza serialu Václava Vorlíčka i Miloša Macourka

  • Reżyseria: Paweł Aigner

  • Adaptacja: Malina Prześluga,

  • Scenografia: Magdalena Gajewska

  • Muzyka: Piotr Klimek

  • Inspicjent, sufler: Joanna Januszewska

  • Występują: Małgorzata Brajner, Monika Chomicka-Szymaniak, Katarzyna Dałek, Katarzyna Kaźmierczak, Maria Mielnikow-Krawczyk, Małgorzata Oracz, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Maciej Konopiński, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Zbigniew Olszewski, Maciej Szemiel, Piotr Witkowski.


Paweł Aigner (ur. 1968) - reżyser teatralny. Swoją teatralną karierę rozpoczynał jako aktor-lalkarz. W tej roli pracował w Białostockim Teatrze Lalek. Grał m.in. w ROZMOWACH Z DIABŁEM, MERLIN MONGOŁ oraz w GULIWERZE. Za tę ostatnią rolę (tytułową) otrzymał nagrody na III Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalkowych w 1996 roku oraz na XVIII Opolskim Festiwalu Teatrów Lalkowych w 1997 roku. Od 2004 roku pracuje głównie jako reżyser. Zadebiutował SMUTNĄ KRÓLEWNĄ Michała Walczaka w warszawskim Teatrze Montownia. W tym samym roku jego KANDYD Voltaire'a w Teatrze Groteska w Krakowie otrzymał grand prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie. Przygotował także MURDASA. BAJKĘ według Stanisława Lema z Kompanią Doomsday oraz ZIELONEGO WĘDROWCA Liliany Bardijewskiej w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Spektakl ZIELONY WĘDROWIEC otrzymał nagrodę zespołową w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, warszawski ?ATEST - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego? za rok 2005 oraz Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia dla dzieci.


Malina Prześluga (ur. 1983) - dramatopisarka, bajkopisarka, autorka tekstów piosenek, felietonistka portalu e-teatr. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu w Warszawie. Laureatka licznych nagród, m. in. wyróżnienia za sztukę NAJMNIEJSZY BAL ŚWIATA w XX edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży (2009) oraz głównej nagrody za sztukę JAK JEST w XVIII edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży (2007).


www.teatrwybrzeze.pl

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza